lördag 12 oktober 2024

Se upp i trafiken, idag börjar älgjakten!

 I morse blev det tidig väckning hemma hos oss eftersom mannen i huset skulle ut på årets första dag med älgjakt. Min vana trogen pallrade jag mig också ur den sköna sängen för att koka gröt och kaffe för termosen (och varsin morgonkaffe åt oss båda). Dessutom bredde jag ett lass smörgåsar att lägga ner i ryggsäcken (okej, först lade jag väl smörgåsarna i en liten matlåda) samt en del godsaker till kaffet. Det är också viktigt att jägarna har med sig grillkorv och senap, för älgjaktlaget har samling och matpaus mitt på dagen framför en öppen eld ....

Morgonnatten hade varit kall och det låg rimfrost på marken i morse. Alla hade väl önskat sig en solig och fin början på älgjakten - precis som det i morse först såg ut att bli - men mörka moln har drivit in från Kvarken och  redan nu efter två timmar har det börjat  regna, suck. Bilden ovan knäppte jag pass 9-tiden i morse, då tittade solen fram....

Så alla ni som rör er ute i trafiken idag, se upp för älgar eller älghundar som plötsligt kommer utspringande på vägen! Det här gäller även för alla som vandrar i skogen!

Alla älgar är väl inte lika beskedliga som denna älgko, med storvuxen älgkalv, som lugnt ligger ner och vilar under vårt sommarbesök på Ähtäri Zoo. Helt klart vill man inte stifta så nära bekantskap med en älg framför bilens framruta. Inte så här nära som jag här kunde komma älgarna i djurparken....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar