fredag 11 oktober 2024

Efter all maten ville jag röra på mig...

 Efter fredagens och lördagens matfrossa kände jag för en tur ut i skogen på lördagseftermiddag. Vädret var perfekt och jag övertalade mannen i huset att komma med på tranbärsplockning.


 Det var skönt att röra på sig, att plumsa i den våta mossan i skogen. Jag vet flera ställen där tranbär växer och nu ville jag kolla en av dessa platser. Det var en fortsatt solig dag och inte alltför varmt att vandra ut till den lilla myren i storskogen.

Tyvärr hittade vi inte alltför många bär, men en del blev det till vinterns behov. (Tack och lov vandrade vi tillbaka till bilen längs en skogsväg...)

Så åkte vi vidare en sväng via vårt sommarparadis som numera är försatt i höstskrud. Den här eftermiddagen blev det varken bastubad eller mat där ute, vi ville enbart se till att allt var i sin ordning.

Och visst var allt sig likt! Fjärdens vatten låg spegelblank och det hördes enbart ett motorsågsknatter från en av granntomterna, annars var det höststilla där ute.


Höststilla var det, enda tills en skock skrakar kom inflygande och landade på vattnet utanför vår strand. Jag hann inte få fram kameran vid fåglarnas högljudda landning, men sedan smög jag mig fram för att fota deras stilla "karavan-tur" ute på vattnet....

 
När solen var i nedåtgående beslöt vi att söka oss hemåt. Och vet ni, jag drack endast en kopp varmt te när väl kvällen kom, jag var ju inte det minsta hungrig!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar