fredag 4 oktober 2024

En vecka med lugna puckar

 Den här veckan har varit lugn och rätt händelselös för egen del. Ute i världen har det varit mer stökigt och turbulent, men som sagt här hemma har det varit en solig och rätt vindstilla vecka med enbart de vanliga göromålen på agendan. Det har tydligen varit en uppladdning inför allt det som kommer att hända nu under veckoslutet! För nu kommer liksom allt att hända på en gång - men mer om det senare!

Jag har njutit av korta vandringar dag som kväll under veckan och ibland har kameran fått hänga med. Jag har tagit in hösten med all dess prakt. Jag har noterat att det är oktober och hösten har kommit på allvar. 

Vissa tistlar har gjort sig redo för fortsatt liv nästa vår, de väntar tydligen på att vinden skall ta fröna vida omkring för att söka nygrodda hemvister....

I hallonsnåren börjar bladen dra in sin klorofyll och bladen förvandlas vackert röda....


Ute på slättens åkrar samlas åter svanar för att äta upp sig inför flytten söderöver...

Varje dag går de lugnt där ute på åkern. Häromdagen blev de förskräckta och sträckte på sina långa halsar när de fick syn på mig iklädd en röd jacka - jo, jag syntes säkert redan på långt håll! Varje dag kommer de inflygande till åkern, i flockar om 4-5 stycken och så går de där ute och söker mat i marken och håller samman en hel lång dag....

De ser ut att blicka framåt mot nya upplevelser. Precis som jag inför detta veckoslut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar