lördag 19 oktober 2024

Dagens väder och det bästa med skogen

 Idag bjuds vi på rätt varmt höstväder, inatt hade vi som kallast +10,4 grader och det är rätt ovanligt den här tiden på året. Men tyvärr är det rätt grådisigt där ute. Förra året just den 19 oktober fick vi snö som sedan inte smälte innan våren kom.... Man är ju allt lite tacksam för att det inte blir vinter ännu även detta år!

Igår drev molnen snabbt över himlen, det blåste rätt kraftiga vindar. Molnen låg i två lager, disiga grå och låga moln som sprang fram på himlen i den byiga vinden och höga vita moln som fanns högt upp i atmosfären. Häromdagen krattade jag bort en hel del löv - men idag syns det knappt. De få löven som ännu klamrade sig fast på träden har slitits loss och ligger numera  på marken. Idag tänker jag att dom löven får bli bra gödning för gräsmattan....

Tack och lov är bilden ovan inte från vår gård! Fotot knäppte jag häromdagen när jag vandrade ut i skogen och det var första dagen med de vattentäta vinterskorna på fötterna.

Jag har redan flera gånger vandrat i skogen för att plocka trattkantareller. Jag har några givna ställen här nära hemmet och flera ställen i skogen nära vårt sommarhus. Det gäller att ha ögonen nere i marken när man plockar svamp, men speciellt trattisar. Ibland är trattisarna förvillande lik undervegetationen, dessutom brukar de vara täckta av löv och barr från träden. Men oj vilken lycka att hitta svamp!

För många år sedan lärde jag mig var trattkantareller växer av B & Å. Och med den kunskapen har jag letat mig fram till "mina svampställen" och jag har faktiskt hittat rätt många ställen. Fast jag berättar inte var....


 När jag går i skogen brukar jag tänka att inte göra alltför mycken åverkan. Jag brukar tänka att inte plocka mer från naturen än jag behöver. Och jag tänker att om jag värnar naturen så värnar den mig. Och det gör den, för skogen ger mycken glädje och en härlig känsla. Och vet ni: skogen har också ögon! Jag är ingen fanatiker och det vet jag att naturen inte heller är. Vi försöker väl båda göra det bästa av våra dagar....

Ha en bra dag alla ni som kikar in här hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar