onsdag 2 oktober 2024

Varje morgon är det numera frostnupet...

 När jag steg upp i morse låg dimman över slätten och marken var täckt av frost. Solen gjorde sitt bästa för att värma upp vår frostnupna jord och bränna bort dimman. Redan på förmiddagen bjöds vi så på vackert höstväder med omkring 10 grader.

Under gårdagen började jag rensa bort i trädgårdslanden (och hittade massor av squash och prydnadspumpor som jag inte vetat om!). I växthuset började jag klippa ner tomater och blommor. Mina sommarblommor har redan i någon vecka fått komma in för att eventuellt överleva ännu en tid. För det är dags nu, frosten tar för sig varje kylig natt-mot-morgon. 


Häromdagen planterade jag mera frosttåliga ljungväxter på mina föräldrar grav. De stora gråbladen var ännu så vackra men alla sommarblommor hade frusit. Jag planterade lite nytt och pickade ner några  gröna granriskvistar och dekorerade med röda hagtornsbär från mitt barndomshem. 

Dagarna blir ohjälpligt kortare och kyligare. Men som jag älskar våra fyra årstider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar