tisdag 30 juli 2024

Solnedgång bakom molnen och matfrossa ute vid sommarparadiset....

 Under veckoslutet hade jag ett omväxlande program. Efter konstutställningar och kaffe på café blev det ett besök vid barndomshemmet och sedan en lugn hemmakväll. Vid 22-tiden fick jag sambon med ut på en sen kvällspromenad.

 Och molnen på himlen de bjöd verkligen upp till ett vackert skådespel den kvällen!

Solen var på nedåtgående och färgade några bulliga moln vackert gula!


Vi valde att gå längs slättens små vägar. Ibland blev jag lite efter när jag ville fota blommor eller molnen....

Visst var det en lång eldsprutande drake på himlen?

Vi vandrade förbi det stora rypsfältet in mot skogen.... Jag skulle plocka kantareller (för svampar finns denna regniga juli månad)....

Här inne i skogskanten mötte vi på fåren. Kolla in det modiga fåret som klättrade upp på stenen för att hålla koll på mig! "Bäää, vem är du?" 

Ute på ängen betade fler får.

När vi sedan vandrade hemåt med kantareller i min nya nätpåse hade solen gömt sig bakom molnen.

Nu var klockan runt 23 på lördagskvällen och molnen var vackert rosa!

På söndagen kom en av mina släktingar ut och hon och jag åkte ut till vårt sommarparadis. Det var mulet väder, men absolut vindstilla. Där ute satt vi och sörplade kaffe och åt massor. Det blev nypotatis, fisk och stekta kantareller med halloumi och sallad med växthusets olikfärgade tomater.

 Till efterrätt blev det nyplockade hallon och blåbär med en stor klick vaniljkvarg. Och så satt vi både ute och inne och pratade, pratade.... Vi hade med oss varsin bok, men mycket läsning blev det väl inte.

Mot kvällen när vi skulle åka hemåt då behagade solen och en klarblå himmel titta fram, hmmm. Det var så dags.... men dagen hade varit behagligt varm, så egentligen ingen fara med vädret den dagen....

Jag diskade bort och kokade mera kaffe. Så en sista kopp kaffe drack vi i solen som så sakteliga försvann bakom björkarna.... Ja, och på hemvägen stannade vi för att plocka mera gula kantareller....

 En så trevlig söndag! Och som sagt, mätta blev vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar