lördag 6 juli 2024

Kvällspromenad när molnen skingras

 Det ostadiga vädret fortsätter. Regnskurar blandas med solsken.

Igår kväll skingrades molnen och vid 22-tiden vandrade ut på slätten för att kolla hur det står till med både blåbär och kantareller. Jodå, båda är på G.


Mjölkörten eller rallarrosen blommar vid dikeskanten.  Ute på åkrarna har alla sädesslagen gått i ax,ovan är det en havreåker.

Jag vandrar förbi kornåkern med en härlig åker med enbart ärter.

Så vandrar jag upp längs åkervägen som kantas av de gula rapsfälten. Och ser ni, molnen försvinner och den klarblå natthimlen visar sig! Fredagen hade bjudit på en hel del regnskurar.

Vid åkerkanten blommar ett fång med kråkvicker.

Och borsttistel, som snart är utblommad...

I skogskanten blommar älggräset i kvällssolen.



 Hundflokan är utblommad och på stenen bakom sitter en lite fågel. Det ser att vara en gulsiska, en unge (fast jag är absolut inte säker). Den såg i alla fall ut att njuta av den vackra kvällssolen som kikade fram mellan molnen nära horisonten...

När jag vände tillbaka ut ur skogen såg jag fåren som betade.

Molnen åkte iväg över Kvarken och jag vandrade hemåt blå av blåbären kring munnen....

På hemvägen plockade jag en knippe vilda sommarblommar, så denna lördag kan jag njuta av en blomvas med sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar