måndag 1 juli 2024

Farväl till juni månad och välkommen juli 2024!

Idag, måndagen den 1 juli, är det regnigt ute - åtminstone på förmiddagen. Idag är en lämplig dag att sätta sig framför datorn en stund och konstatera att vi redan är inne i årets andra halva! Oj, så tiden rusar iväg!

Årets juni månad började solig och varm, och den slutade likaledes solig och varm. (Fast däremellan hade vi några regniga dagar som nästan är bortglömda redan.)  Sommaren tog ju ett jätteskutt med en otroligt varm maj månad, så när vi klev in i sommarmånaden juni var vi som riktigt van vid shorts och kortärmat...

Efter midsommaren fick vi en drös med varma dagar och allt kulminerade med fredagens hetta. På lördagen höll vi på att blåsa bort i de hårda vindarna, men till kvällen åkte vi ut till vårt sommarparadis för att gå i bastun. Där ute blåste vinden från rätt håll, så det gick inga större vågor på fjärdens vatten. Och bastun blev varm och vi njöt som vanligt. Allt var frid och fröjd här hos oss - som så många gånger tidigare denna juni månad.

När jag gick till bastun simmade Fru And in i viken med sina 7 ungar. Hon visade stolt upp sin stora kull och jag hoppas verkligen att ungarna får leva till vuxen ålder!

I fågelboet uppe på hatthyllan vid lilla huset nere vid parkeringen hade äggen kläcks och rödvingetrasten hade ungar att mata. Livet går vidare och förhoppningsvis växer sig ungarna stora och starka för att orka flyga söderöver till vintern.

Juni månad har varit en lugn månad för vår del. Vi har kollat EM i friidrott följt av EM i fotboll på tv:n,  blandat med en och annan nyhetsutsändning förstås. Under veckoslutet gick de finska friidrottsmästerskapen av stapeln i Vasa så då var vi också delvis bänkade framför tv:n. I början av månaden ordnades EU-valen här i landet och i övriga Europa. I många Europeiska länder har högervindar blåst, men inte i Finland, här gjorde vänsterpartiet med Li Andersson i spetsen ett rekordval.

Ute i världen fortsätter allt som förr, det krigas i Ukraina och i Mellanöstern. De båda ålderstigna herrarna Trump och Biden debatterar i USA. I Ryssland håller Putin ställningarna och har åkt på charmoffensiv till Nordkorea, Kina och Vietnam. Och världen kapprustar och det känns mera spänt för var dag som går... Och så har vi klimatet som ändrar för varje år, men tydligen vill vi människor resa och upptäcka världen långt borta, trots att klimatet och vi själva skulle må bättre att stanna hemmavid, typ...

Och här hemmavid har vi varit denna juni månad och det kommer vi troligen att fortsätta med. Vi kollar in väder och vind, veckohandlar och lever därefter. Jag kollar till växthuset och våra tre ankor och gör inte många knop om dagarna... fast när kvällen kommer tänker jag alltid på allt roligt jag hunnit med under dagen.

Välkommen juli månad, nu kör vi vidare! Nu börjar vi avverka resten av sommaren och sedan tar vi hösten och vintern vart det lider (men det är ju lååångt till dess!).