fredag 26 juli 2024

Mina liljor innan regnet

 Vi visste att det väntades regn här i våra nejder under gårdagen. Hetta och åska. Jodå, termometern visade på +27 grader och det var tjockt i luften. Jag passade på att jobba lite i trädgården hela förmiddagen efter att jag gjort klart gårdagens blogginlägg.

Jag passade på att stötta upp mina vackra rosa liljor som blommar som vackrast just nu. Och så passade jag på att knäppa några foton. Skulle det bli regn kanske regnet skulle pressa ner de ståtliga blommorna mot marken....

Just nu blommar också de gamla liljorna som jag fått från mitt barndomshem. Men dessa är tåliga och klarar ösregn, det vet jag sedan gammalt.

Redan mitt på dagen hörde jag åskknallar på avstånd och jag såg molnen som drev in från syd/sydväst. Men oj, de mörka molnen förde inte med sig något regn, endast några droppar. Men åskknallarna hördes överallt på håll.


Men så på eftermiddagen (vid 3-tiden) då började det mullra igen och de mörka molnen blev bara mörkare. Och så brakade det loss. Det åskade och regnade i över 5 timmar i streck! Jag kollade på väderkartan och såg åskregnen som matade på från syd. Som irrande myror (eller var det som myggor) på kartan noterades blixtarna.... och alla var på väg mot vår del av världen.... Det var mörkt som på natten inne i vårt hus....

Regnet öste ner, ibland blev det lite lugnare - för att ösa ner igen. Och det åskade...


Fram emot kvällen vandrade ankorna kring i vattenpölarna och de var inte nämnvärt rädda för åskknallarna... Men efter ha varit ute 3 timmar i regnet och gyttjepölarna ville de in till sitt nattkvarter. Men regnet och åskan skulle fortsätta ännu i några timmar....

Min sommarblommor hade jag tagit in under tak och de klarade vattenmängden, medan de stackars liljorna ute i rabatten fick klara sig bäst de kunde. Och visst var de rosa tacksamma för blomstödet, för det myckna regnet tyngde inne i blommorna...

Och vet ni, idag skiner solen igen. Och jag tycker att det kunde räcka med regn och åska för ett tag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar