fredag 5 juli 2024

I gårkväll turistade jag i närmiljön

 Igår kväll skulle sambon ut med gubb.... nej, jag menar grabbarna på god mat och lite gott att dricka till. Tanken var att alla skulle cykla in till staden, men några häftiga regnskurar framemot kvällen gjorde att jag ställde upp som chaufför till en billast. Några modiga bestämde sig dock för att cykla, det är liksom tradition att cykla på utfärd några gånger per sommar. Regn eller inte, spelar ingen roll tyckte grabbarna i olika åldrar...

Alla grabbarna sammanstrålade vid Bock´s Corner Brewery denna gråmulna torsdagskväll. Här finns ett ölbryggeri som tillverkar egen öl och här finns massor av evenemang i husen runtomkring. Igår kväll gavs teater och gitarrsolon dånade från en replokal när vi kom...

Jag började med att besöka affären över gatan. Det var en klädaffär upptäckte jag, trevligt att titta runt men jag behövde ju inget så jag körde vidare. När jag tankade bilen började det åter regna...


Jag bestämde mig för att åka ut till Strömsö, där tv-programmet med samma namn spelas in. Denna kväll var bilparkeringen nästan fullsatt, det ordnades guidade turer på området och detta är en av Vasa stads mest besökta "turistfällor". 

Minst en gång per sommar besöker jag Strömsö, alltid lika roligt. Mangårdsbyggnaden har en av de vackraste verandorna jag vet!

Runt huset prunkar blomsterodlingar och här vid "personalingången" är inget undantag. Huset rakt fram/höger är ett förråd med de vackraste dörrdekorationerna. "Strömsö" är ett livsstilsprogram som sändes första gången år 2002 på Yle Fem och programmet görs ännu på svenska! Det har blivit mycket populärt och sänds numera även på finska tv-kanaler och har exporterats till Svt1 i Sverige. Ett litet tips: på deras hemsida finns massor av tips på handarbeten, trädgård, mat osv.

I vintras sändes ett program om ved och då gjordes denna vedhög som ser ut som ett träd! 

På baksidan av förrådsbyggnaden med de vackra dörrarna finns det vackra växthuset. Härifrån har jag gjort en del reportage.

Här finns saker att upptäcka överallt - och bli inspirerad av!

Så gick jag ner till stranden och där ute stod två solstolar i duggregnet... och Familjen Svan var ute på sightseeing hela familjen...


Så vandrade jag upp mot huset igen och på gräsmattan blommade vitklöver. Här finns också många gamla vackra träd, den höga cembratallen är en av mina favoriter. 

En annan favorit är det lilla vackra lusthuset  som ligger inbäddad i grönskan. Nu bestämde jag mig för att åka hemåt och i bilen började jag lyssna till dagens sommarprat på Yle Wega med Ville Hupa. Ville har varit korrespondent för Yle i USA och han han under åren följt med utvecklingen i det amerikanska samhället med två olika presidenter (Trump/Biden). Mycket intressant program som jag fortsatte lyssna till inne i köket med en kopp varm te ....


Jag hann sitta och titta på lite tv också innan det plingade till i telefonen och gub... grabbarna skulle hämtas av mig, chauffören. Så jag hoppade i bilen och styrde in till staden igen där jag parkerade på parkeringsplatsen bredvid det stora kongresscentret bakom Bock´s. Jag gick runt en stund och så kollade på byggnaderna och så såg jag grabbarna som stod ute vid gatan och väntade på mig. Dags att åka hem.

Det hade inte varit någon rusning till uteserveringen denna kväll, men regnet hade upphört när jag styrde hemåt med bilen full med glada passagerare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar