torsdag 4 juli 2024

Wow, nu har jag varmvatten när som helst!

 De senaste dagarna har vi installerat bergvärme. Så i morse kunde jag diska ur kaffemuggen genast jag druckit mitt morgonkaffe. Bara så där - i varmt vatten! Den senaste tiden har vi eldat med ved för att få varmt i huset (vilket trots allt inte har behövts de senaste månaderna) och för att få varmvatten. Så det har gällt att ha haft en planering på ca 30 minuter, så att vattnet hunnit bli varmt för disk, tvätt och dusch... Jo jag vet, det är säkert många som tycker vi har haft det stenålders. Men så här har vi nu haft det sommartid, inget att klaga över tycker jag. Men nu börjar vi bli äldre och kanske lite latare. Brännolja ville vi inte fortsätta elda med och veden gäller det att få ut ur skogen och sedan skall den torkas, sågas och klyvas innan den kan användas.... Vi har länge planerat för något lättare, nu var det dags!

Krolliljan i min trädgård.

Redan för en tid sedan borrades ett ca 200 meter djupt hål i marken och nu var det dags att gräva ett djupt dike fram till huset där rören skulle in i källaren.


Eftersom vi bor i ett gammalt hus måste vi ha borrhålet en bit från huset pga el-ledningar i marken just där vi från början tänkt oss det djupa berghålet. Och naturligtvis uppdagades en hel del stenar i jorden...


Stenarna fixade sambon bort med gripen på skogskärran! Lätt som en plätt!

I den runt 100-åriga källaren är det lågt i tak och inte alls planerat för dessa normalstora anordningar som behövs för bergvärmen, men åt oss hittades en speciallösning som nu fungerar perfekt! Vi valde att ha kvar den gamla vedeldade pannan för att även kunna elda med ved om el-prisen skulle stiga skyhögt i höjden. Några dagar jobbade två duktiga killar med rördragningarna - så nu har även vi trätt in i 2000-talet!

Igår kväll tog vi varsin varm dusch - så där bara - för att vi kunde....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar