torsdag 14 oktober 2021

Oktoberdagarna radas upp å ett pärlband

 Efter en frostnatt väntar vi på lite oktoberregn idag. Tvättmaskinen snurrar och jag skall baka bullar.

Dagarna rullar på. Dagarna läggs på högen av andra dagar. 

Vissa dagar kikar solen fram och jag är ute och krattar löv eller gräver i trädgårdsrabatterna. Så drar en kort regnskur över bygden och jag går in för att ta hand om disken eller tvätten eller vad jag nu gör. Här händer inget särskilt, det bara rullar på. Det som borde göras och det som kan göras. Och så blir det kväll och jag tittar kanske på tv eller läser en bok. Så blir det natt. Och så morgon igen. 

Härliga tider - härliga kravlösa tider! Bästa av alla tider! Hösten är den tid på året när jag brukar ta det lugnt. Det är då jag får dråsa ner i den sköna fåtöljen utan att jag måste något annat. Där kan jag sitta med en varm pläd över axlarna och sörpla på en kopp kaffe. Eller något.



Eken, svartvinbärsbusken och lärkträdet. Snart har alla löv och barr fallit till marken.



Snart har jordbrukaren plogat sina åkrar. Snart kikar den svarta jorden fram överallt. 


Häromdagen städade jag ur växthuset. Jag klippte ner tomatplantorna och tog hand om de flesta av de omogna tomaterna, de fick komma in i köket. Bifftomater, avlånga tomater, körsbärstomater och chokladtomater. Nu har jag fyra brickor med tomater som samsas med ett fat med omogna paprikor och trattkantareller som ligger på tork lite överallt. Oktober i köket.



Oktoberdagar med solsken. Oktoberdagar med regn. Dagar som rullar in och som rullar förbi. Jag är så glad och tacksam att jag efter år som sjukpensionär och sedan som friherrinna fortsättningsvis får knalla på i egen takt och med blicken ständigt framåt. Idag blir det regn och då skall jag baka bullar! Idag mår jag bra.

Så härligt med oktoberdagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar