måndag 4 oktober 2021

Härliga höstdagar

 Jag säger precis som Anne på Grönkulla :"Jag är så glad att jag lever i en värld som har oktober!". För visst är det härligt med vackra höstdagar när vädret är varmt och vackert och när naturen bjuder på strålande färger! Det är helt enkelt fantastiskt med fyra årstider.

Under veckoslutet har vi haft ett fint höstväder. Igår kväll när jag skulle krypa till sängs efter ett händelserikt oktoberveckoslut var det ännu +14 grader där ute, det kändes nästan som en sommarnatt (trots att mörkret indikerade höst).


Jag älskar höstens färger - precis som jag älskar vårens spirande grönska!  Dessa foton ovan är från sen fredagseftermiddag, när solen ibland kikade fram mellan molnen.



Jag vandrade ut på slätten, jag sökte mig mot ett gäng svanar hade samlats där ute. Nästan samtliga fåglar sträckte på halsarna när jag gick förbi....

Den gråa fågeln är en årsunge som söker mat bredvid sin mamma. Här ute på grannens åkrar söker de föda inför den långa flygturen söderöver. Nu hoppas jag att lilla ungen klarar flygfärden, men den ser onekligen rätt stor ut - så troligen går det bra.

 

Ute på slätten blommar ännu sommarens blåklockor. Och precis när jag gick förbi dessa blå blommor tittade solen fram bakom molnen...

Jag vandrade vidare längs grusvägen som går igenom skogen. På vissa ställen var vägen täckt med löv, det var som att gå på en gul, delvis brun, mjuk lövmatta.


Ormbunkar har alltid fascinerat mig. På hösten bleknar de bort, men åh!!!! så vackra de är!

Lördagen bjöd också på en vacker höstdag. Jag fixade lite i växthuset, men trots att det ser ut som om jag klippt ner mina tomatplantor stämmer inte det. Jag klippte endast ner två planttoppar som nått takhöjd och som jag tyckte inte behöver växa högre. I växthuset finns minst 100 olika tomater ännu, men som sagt några fick komma in för att förhoppningsvis mogna inomhus. Förr eller senare är det dags att bestämma sig för att det är senhöst i växthuset.... fast inte ännu. Inte detta varma veckoslut!

Sen lördageftermiddag åkte vi ännu en gång ut till vårt sommarparadis. Denna gång tänkte vi endast bada bastun och sedan åka hem till natten.



Det var så vackert även där ute. Kvällssolen värmde härligt nere vid Påttin.

(Måbärsbuske med de små röda bären.) Tidigare för varje dag kryper solen ned bakom skogstopparna. Oktoberkvällarna blir snabbt mörkare. Vilken tur att bastun var varm!

Efter ännu ett hett och skönt bastubad (med härlig löyly, när vi kastat vatten på de heta bastustenarna så att det bildas riktigt het fuktig ånga uppe på bastulaven) satt jag länge inne i bastukammaren och njöt av skymningen som sänkte sig. 

Så gick vi upp till villan och åt en lätt kvällsbit innan vi i ett tilltagande höstmörker körde hemåt igen. Så skönt där ute, men det är också skönt att krypa ner i en varm säng hemma och sova långt in på söndagen. Och vad vi gjorde för roligt på söndagen det berättar jag om en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar