onsdag 6 oktober 2021

Iskmo-Jungsund vandringsled ännu en gång

Idag färdas de kompakta molnen över bygden så idag plockar jag fram vackra höstbilder från söndagen! Ni vet, min vana trogen vill jag tänka solsken när höstregnet hänger i luften!

I söndags vandrade jag längs Iskmo-Jungsund vandringsled tillsammans med sonen, hans sambo samt en av mina barndomsvänner. Vi ville ta vara på det vackra varma höstvädret. Och njuta av lugnet i skogen. Att vandra i fint sällskap gör vandringen så mycket trevligare!

Vi hade stämt träff vid sportplanens parkering snäppet efter 12 mitt på dagen. Jag räknade till 21 bilar på parkeringen när vi gjorde oss redo för att gå över vägen och starta vandringen. Vi förstod att det fanns en hel del människor längs vandringsleden denna vackra oktobersöndag. På ryggen bar jag en ryggsäck fulladdad med kaffetermos, muggar, hembakade äppelmuffins, grillkorv och senap som skulle räcka till oss alla fyra. Ni vet, halva nöjet är att rasta på en vacker plats!

Det var lite mulet när vi startade vandringen, men pass halvvägs kikade solen fram. Över stock och sten, längs spångar och mjuka sågspånsspår (på vintern är det skidspår) vandrade vi.

Söndagen var rätt blåsig, men inne i skogen var det lugnt och fridfullt. Ännu fanns en hel del gula löv kvar på lövträden. (Och nya spångar att vandra på hade dykt upp i skogen sedan jag gick här senast!)

Men som sagt... en hel drös med löv hade också virvlat ned från träden. Det var torrt i markerna, så löven bjöd inte på någon halka (som det ibland kan göra efter regnig väderlek).

Och så kikade solen äntligen fram! Och visst blev färgerna mera intensiva av lite solsken. Humöret var på topp hela tiden, men fotandet blev ju så mycket trevligare med lite solstrålar!

Vi vandrade över flytbron som går över vattnet till rastplatsen vid Kråknäsfladan.

Här vid rastplatsen satt redan ett stort gäng nere vid grillplatsen, men uppe under tak vid "bänkbordet" där väntade en given plats för oss! Här drack vi kaffe med tilltugg och njöt av höstvädret. När det stora sällskapet gick vidare tog vi över grillen och sonen fixade grillkorv till oss.

Det kändes riktigt lyxigt att sitta där ute och äta i solen. Efter en stund kom ett nytt gäng med vandrare som satte sig ner vid grillplatsen. De lade mera ved på elden och tog sig friheten att vänta på att få ny bra glöd för sin grillning. Vi hade redan grillat och mumsat i oss våra korvar, så vi kunde bara sitta och njuta av vädret en stund till.... Mätta och belåtna vände vi så tillbaka samma väg som vi kommit. Och nu sken solen hela vägen!

Det yngre gardet hade mera fart under fötterna än oss "gamlingar" som måste kolla var vi satte fötterna... oftast stod de och väntade på oss bakom nästa kulle...

Vi där på efterkälken njöt av det vackra i naturen - och så knäppte vi ett och annat vackert foto... ni vet sådant tar ju sin tid...

Vandringen fortsatte och snart var vi ifatt ungdomarna igen... vi pratade en stund och så hamnade jag att fota något igen och så var vi på efterkälken igen... (nej, så farligt var det inte, men jag har ju inte med kameran för intet...)

Det var en så vacker och njutningsfull vandring! I skogen gick det så lätt att andas och inga älgflugor var längre i farten! Vi njöt av timmarna ute längs vandringsleden (vi var ute i något över 3 timmar) och vi skrattade en hel del! Den bästa vandringen hitintills denna månad helt klart, hoppas jag hinner ut på fler vandringar trots att älgjägarna börjar röra sig i skogarna  från och med inkommande lördag.

Tack vandringsgänget! Det blev en minnesvärd dag!