måndag 31 maj 2021

Maj månad tar farväl och villasäsongen är inledd

 Årets maj månad avslutas i solskensväder. Vi har fått njuta av en maj månad som bjudit på både värme men också kalla dagar, med både regn och med rykande torrt i markerna. Och så har vi gått från vårmurrigt brunt till härlig sommargrönska. Maj är förvandlingens månad!

Nu under veckoslutet inleddes villasäsongen ute vid vår havsvik. Vi åkte ut med en låda fylld med förnödenheter som vi kommer att behöva under sommarmånaderna och vi åkte hem med ett stort knippe doftande liljekonvaljer. Nu börjar det kravlösa livet där ute! Sommarlivet. Som vi kan njuta av precis när andan faller på och när vädret är det rätta...


Som jag längtat efter söndagsmorgnarna där ute på bastutrappan! Men en kopp kaffe och med solen i ögonen! Kaffe smakar väl aldrig godare än just där ute. Det här är platsen dit  jag längtar varje tråkig gråmulen vinterdag....





 Vi kom ut på lördagen och jag gick runt till alla mina favoritställen och njöt av naturen. Det är här jag återhämtar mig och det är här jag njuter av nuet. Vi eldade i kaminen inne i villan och jag slängde ut sängkläderna för att lufta bort vinterkylan. Så stekte jag ett stort lass med plättar som vi avnjöt med äppelsylt, glass och kall mjölk. Vi eldade bastun och sedan tillbringade vi kvällen i radions sällskap och med både korsord och kortspel. Kvällen avslutades med en god bok tills jag blev så slö att jag fick lov att läsa en mening i boken flera gånger... och så förde John Blund mig ut på nattliga äventyr ända tills en ny sommarmorgon randades och jag kände doften av kaffe från köket... Sommarvillaliv de lux!

Maj månad är löftenas månad. Nu är jag redo för sommarmånaden juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar