söndag 23 maj 2021

Jaa, vad säger man... spännande, kanske...

 Fler kyliga gråmulna dagar rullar in. Pingstdagen bjuder inte heller på något roligt vårväder precis. Enda plus:et är väl att det inte regnar. 


 Den här tiden på året brukar vi tillbringa den mesta tiden utomhus. I år har jag dock fått lov att hämta in alla de växter som vill ha värme och ljus. Växthuset är igen tömt på tomatplantor och blommor eftersom där saknas just värme och sol (de samsas numera inne i köket - rätt trevligt med förmiddagskaffe vid köksbordet bredvid blommande tomater...). Och inte lockar det med villaliv ute vid havet heller. Där ute tar det tid att värma upp hus och sängkläder efter vintern, så vi har ännu inte övernattat där denna säsong.

Så dessa vårdagar, eller rättare sagt vårkvällar, fylls istället med tv-tittande (vilket är rätt ovanligt såhär på våren och sommaren). Häromdagen började ju Ishockey-VM och med  Finland som regerande världsmästare gäller det ju att följa med matcherna (i alla fall slänga ett litet getöga då och då). I går kväll ordnades dessutom den Europeiska Melodifestivalen i Holland och det är år och dagar sedan jag bänkat mig framför "Mello", men igår satt jag mig framför tv:n för att titta på spektaklet. När jag var liten brukade vi alltid titta på programmet och hemma hade vi ett skämt under utsändningen. Det var så att mamma alltid somnade framför tv:n och då brukade pappa fråga vilket land som sjöng nu och mamma svarade alltid halvsovande "Monaco". "Och vilket land sjunger nu?". "Monaco"....Oj, så pappa och jag fnissade.... Nåväl, det blev spännande under gårdagskvällen (och Monaco deltog inte!). Jag hejade förstås på Finland som hade både bra låt och bra scenshow detta år. Det blev en sjätte plats och det är vi finländare riktigt nöjda med!

Så där satt jag hela halva natten i den vår-ljusa kvällen framför tv-apparaten.... nej, gårdagskvällen var riktigt mörk i gråvädret och det kändes precis som höst.... Tack och lov är detta nöjesspektakel över för denna vår ( trevligt ändå att det kunde ordnas) och vi får hoppas det går bra för de finländska hockey-spelarna även i dagens match! Spänningen fortsätter alltså!

Idag kurar jag inomhus och hoppas på bättre väder. En fördel med kylslagna vårdagar är att vårblommorna inte blommar ut i ett nafs! De blommar länge, länge....

Och så går det bättre att kolla vintersporten ishockey när inte sommaren har gjort sin allra varmaste och vackraste entré...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar