fredag 21 maj 2021

Bland fröpåsar och fjärilar

 Gårdagen bjöd på en härlig vårdag med solsken och fågelkvitter.

 
Det blev en heldag ute i trädgården. 

Sambon hade snickrat ihop ytterligare pallkragar som  jag fyllde med ny fin jord. Nu sådde jag mera sallad, bönor, squash, ärter, dill och persilja. Dessutom satte jag några potatisar, lök och kronärtskocka. Ja, kronärtskocka har jag aldrig prövat på innan, och detta år chansar jag med att sätta ner några knölar (från matvaruaffären) som hade fått skott i mitt kylskåpet. Förra året prövade jag peta ned ingefära, men det blev ingen höjdare. Jag tycker iallafall om att pröva olika sorter, ibland lyckas det - ibland inte. Ett trix jag har är att alltid så tagetes i mitt trädgårdsland, tagetes håller ohyra och skadeinsekter borta. 

Igår kunde jag också konstatera att björkpollensäsongen är på g. Vilken tur att jag inte är allergisk!

Under gårdagen flög flera fjärilar omkring mig. Här en övervintrande påfågelöga. Eller jag tror den har övervintrat pga av de slitna vingspetsarna.

Här har vi två sorgmantlar i kvällssolen.

Kvällen bjöd på en vacker solnedgång. Och idag är en annan dag med ett helt annat väder..... (men mer om det i morgon).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar