lördag 29 maj 2021

Kvällspromenad ned mot havet...

 De sista dagarna i maj månad. Sommaren har knackat på, men den är inte riktigt här. Allting grönskar och visst tycker jag att det grönskar riktigt mycket detta år, trots många kyliga dagar.

Nu är vi inne i tiden när häggen blommar. Och den blommar överflödigt denna vår!


 Hemma i köket har jag en blomvas fylld med väldoft, det gäller att njuta av häggens korta tid... I går kväll blev det en längre kvällspromenad. Kvällen var varm och vinden hade lagt sig till vila.


Vi följde stigen som gick över sandig skogsmark och visst hittade jag vårens första svampar, murklor (plockade inte denna gång).



 Sedan följde vi den slingrande vägen ned mot havet. Vid vägkanten blommade blåbären bland blad av ekorrbär.  Oj vad jag hoppas nattfrosten inte förstör blåbärsblomningen!

Och där framme mötte vi det blåa havet i den lilla viken. Vi går nerför backen och ut i kvällssolen!



Här i hamnen står ännu en hel del båthus och några båtar guppar i vågorna. De flesta båtarna hade redan tagit sina ägare ut till sommarstugorna ute i skärgården. Vi hörde hur några båtar puttrande startade och sedan drog ut mot öppet vatten.. sedan blev det stilla i havsviken....



Jag vandrade runt och beundrade de vackra gamla bodarna, de som sett vintrar och somrar passera och som fortfarande trotsar vind, värme och kyla. 

Och där borta i fjärren öppnar sig sommaren! Blå himmel och blått hav.

(Vi kom tillbaka hem när klockan hade passerat 21:30-strecket och ännu var solen uppe några timmar till. Den ljusaste sommaren är nära.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar