tisdag 7 juli 2020

Vandringsleden kring fd Korsnäs gruva

När jag var liten pratades det en hel del om gruvdriften i Korsnäs
 och det var så unikt att jag hela mitt liv varit intresserad av detta med gruvan i Korsnäs. 
Det var - och är ännu - ovanligt med gruvor i våra nejder, undra på
att vi barn tyckte det lät spännande med gruvbrytning!
Tänk, jag har aldrig besökt gruvområdet,
men i söndags slog vi slag i saken och åkte söderöver mot Korsnäs!





 
 Här i Korsnäs bedrevs gruvdrift mellan åren 1958 till 1972. 
Det var Outokumpu som här i skogarna nära kusten bröt 862.700 ton
järnmalm och under åren driften var i gång var gruvföretaget en stor arbetsgivare
där både ortsbor och inflyttare från finskspråkiga orter jobbade.
Gruvan under jord gick i olika schakt. Det mest kännspaka på området
 är förstås cementtornet som är 45 meter högt. Bredvid ligger ett
dagbrott som idag är helt vattenfyllt.


Själva vandringsleden går runt området som bildades genom malmbrytningen.
Leden går runt dagbrottet, upp längs slagghögen och det berg som då bildats, vidare
ner till gruvtornet och tillbaka till utgångspunkten igen. Leden är lättvandrad
och det finns två rastplatser och flera infotavlor längs leden.



Här har vi kommit till första infotavlan, som berättar om hur järnmalmen
 transporterades upp med hiss från 245 meters djup.



Vi vandrade vidare och kunde konstatera att naturen har
tagit över, nu var det mycket grönt överallt....


Här vandrar vi uppe på slagghögen. 
Det var helt otroligt att tänka sig att vi vandrade uppe på ett konstgjort berg
 med den egentliga marken flera meter längre nedanför...




Idag är slagghögen en fast massa där skogen har börjat växa.
Och titta, en rosenbuske i en glänta uppe på platån!
Längs stigen såg vi spår av hjortdjur och små tassfötter (månne det var en räv...).



Här går vi så ner från slagghögen och ner mot gruvtornet.




 Det kändes lite konstigt att jag kikade uppåt när jag egentligen borde kika
nedåt mot gruvgångarna....



 Här hittade jag dörren med den gula skylten som förklarade
 "schakt". Nedåt...




Här fanns mörka skrymslen och vrår. Nej tacka vet jag solen
och den friska vinden!



Så rundade vi dagbrottet ännu en gång och kom tillbaka till utgångsplatsen.
Det var en intressant vandring med fina infotavlor som kortfattat berättade
om en intressant industriepok i vårt närområde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar