tisdag 14 juli 2020

Det prunkar i mitt växthus

Ofta återkommer jag till mitt lilla växthus här på bloggen.
Växthuset, som har så många år på nacken, erbjuder ändå så
mycken glädje under nästan hela året. Nu när juli månad redan har
avverkat ett antal dagar, då är det en fröjd att gå in där för nu börjar det
äntligen hända saker. Numera är det inte enbart jobb där inne, nu bär jobbet
äntligen frukt också! Nu prunkar det inne i växthuset!


Mitt växthus är inget "skrytväxthus", nej här inne är det växtkraften som 
är den viktiga. Ja, och så är det ju här inne som det vår, försommar och
senhöst blir platsen där jag dricker mitt förmiddagskaffe...
Men låt oss gå in så får ni ser hur här ser ut just nu!
Vid sidan av dörren har jag krukor med tagetes i olika vilda höjder.
Inne i växthuset har vi på golvet satt gamla egengjorda cementplattor,
för jag odlar i odlingspåsar och i krukor
I sommar odlar jag tomater, gurkor, paprika, örter och blommor.


Jag odlar i säckar som är preparerade med näring. 
I år har jag två gurkplantor och det här är sommaren då dessa
verkligen levererar! Vi har redan skördat minst 20
stora fina gurkor och flera är på tillväxt. Gurkorna har verkligen
tagit över i sitt hörn av växthuset!
Numera äter vi en gurka varje dag, inget knusslande här inte!


Plantorna har numera nått takhöjd och nya smågurkor på
tillväxt dignar under takfönstret.
Jag har också en djungelgurka som växer hej-vilt bland dom två andra
gurkorna, men den har inte gett några större gurkmängder ännu, men kanske
dom kommer (spännande med nyheter!). På fotot ovan ser ni min
morsdagshortensia som blommar av hjärtans lust.


Jag har också tomater i mitt växthus. Det började med fem st bifftomater och
en körsbärstomatplanta, men har sedan utökats med ytterligare
fyra körsbärstomater. Jag är i den lyckliga situationen att jag får
plantor av vår trädgårdsmästargranne nämligen.
Tomaterna har ännu inte bekänt färg, men snart blir det att
äta också tomater morgon-middag-kväll....


Under försommaren och speciellt under de dagar vi hade sommarhetta då vattnade
jag tre gånger per dag här inne. Och mina plantor tackade tydligen och
har växt som bara den! Nu när vi haft lite regnigare o kallare dagar då har det
räckt med en till två gånger bevattning per dag. Och numera
har jag vatten i vattentunnan som står bredvid växthuset. Värre var det
att kånka vatten under den torra försommaren....



Det blommar inne i växthuset också. Här har morsdagsrosen som jag
hade planterat på min mors grav fått ett annat liv.

Här frodas min egen morsdagshortensia i en gammal smörbytta
som jag ärvt av mina föräldrar.


Så har jag förstås en hel del tagetes där inne (detta är fotat utanför dörren).
Våra två ankor formligen älskar tagetes, dessa blommor är deras
matfavoriter, så växer tagetes i mina blomrabatter i låg höjd är de
ett minne blott - för ankorna har smaskat i sig rubbet.


Det är inte bara odlade blommor i växthuset, flera gånger i veckan
brukar jag plocka in vilda blommor och sätta i en glasburk på bordet.
Så sätter jag mig ner en stund varje dag och njuter en stund.
Ni vet väl, att njuta är aldrig bortkastad tid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar