fredag 31 juli 2020

Jag tar farväl av juli med djungelgurkor, rödavinbär och flugsvamp

Idag tar vi farväl av juli 2020, en sommarmånad som varit både
mer regnig och lite kallare än normalt. Visst har vi haft vackra varma dagar,
precis som man kan se här på bloggen, men regnskurarna och åskmolnen har nästan
dagligen figurerat i bakgrunden eller så har dom dragit in rakt över oss.
Idag bestämde sig molnen att parkera över oss i flera timmar
trots att förmiddagens sol lovade en solvarm dag.... Jaja, vilken tur
att vi hann dricka förmiddagskaffet i solen i både kortärmat och shorts!
Men kanske kvällen blir fin, det får vi hoppas!




Nu tar jag i alla fall farväl av juli med soliga foton från rödvinbärsbusken!
Snart är det dags för saftmajan och saftkok, det kommer mycket vinbär i år.



Det blir även ett bra svampår detta år. Här har jag fotat brun flugsvamp och
en liten röd flugsvamp som poppade upp ur jorden idag.
Jag har redan plockat mina första gula kantareller, men dom lär få
växa till sig ännu lite innan jag skördar nästa gång.
Regnväder och svamp hör ju ihop....


Natten mellan onsdag och torsdag vräkte regnet ner heeela lååånga natten...
Men igår kväll skingrades molnen och när solen tittade fram och började värma
då styrde vi kosan till vårt sommarparadis. Vi eldade bastun och sambon öste
vatten ur båten som guppade på vågorna vid bryggan...



Vinden friskade i för att föra bort molnen - men samtidigt tog vinden fram nya moln...
Nu hoppas jag på några molnfria dagar framöver, för det ostadiga vädret
lär hänga med in i augusti...


Ja, och så var det ju djungelgurkorna.
Jag har två vanliga gurkplantor i mitt växthus och
så har jag en djungelgurka, som numera börjar ta över i växthuset...
Gurkväxten slingrar sig längs dom andra gurkorna, ut igenom takfönstret,
in igen och vidare längs snören och stöttor...


Små, små gurkor hänger numera nästan överallt.
Smakar som vanliga gurkor, men är små och blir en god mumsbit.


Jamen, farväl juli och välkommen augusti; nu börjar det komma
frukter och bär lite överallt. Och mera lär det bli bara augusti lider.
I morgon vaknar vi till augusti och det skall bli spännande och roligt
att få stiga in i en av mina favoritmånader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar