måndag 6 juli 2020

Jungfru Marie nycklar - eller är det en annan orkidé?

Varje sommar spanar jag efter några rätt sällsynta, men vackra orkidéer i vår natur.
Just nu är det blomningstid för vissa av dom.
Jag spanar efter Jungfru Marie nycklar eller Marie hand som dom också kallas.
Och så härom dagen hittade jag de första att fotografera!
De växte flera tillsamman på ett vått område i skogen.
Väl hemma googlade jag runt lite och hittar bilder av massor av olika nycklar som liknar
mina orkidéer! Månne det är skogssnycklar eller ängsnycklar jag fotat?
Och inte alls Jungfru Marie nycklar?



Jag läser att bladen skall vara mörkfläckiga ovanpå och blå- och gråaktiga
under. Jo, det stämmer att dom var mörkfläckiga ovanpå, men hur dom
såg ut på undersidan av bladen har jag ingen aning om....


Här fick jag till ett felzoomat foto av bladen, visst är det Jungfru Marie nycklar?
Nu bestämmer jag mig för att jag fotat de rätta orkidéerna,
dom var i alla fall vackra i kvällsljuset mellan träden. Och vet ni, jag är ju
ingen expert - så jag kan ha hur fel som helst utan att det gör något!
Vackra är dom i alla fall, och efterlängtade är dom varje sommar!


På samma ställe som orkidéerna blommade fann jag även några pyrolor.
Pyrola växer också i fuktig skogsmark. Fast efter de senaste dagarnas
regn och regnskurar är väl den mesta skogen lite fuktig....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar