lördag 4 juli 2020

Sköna kvällspromenader

Sommartid går jag alltid en sväng ute i naturen, även kvällstid.
Sommarkvällar är ju det vackraste och skönaste som finns!
Ibland går jag en längre och ibland blir det en kortare länk.
Jag går både ute på slätten och längs skogsvägar.


 
 Längs skogsvägen blommar mängder av linneor.
Så små, så väna.
Helt klart en av mina favoritblommor.


I en glänta träffar kvällens solstrålar på ett rött litet smultron.


I en annan glänta har lundkovallen börjat blomma. Den växer bredvid vägen och 
är lite dammig, men jag tycker den är så vacker med sina små gula kronblad och
de violetta skärmbladen. Den här växten fanns inte nära mitt barndomshem,
men här där jag bor idag är den ganska vanlig.


Ute på slätter har vår havreåker gått i ax. 
Och så beundrar jag molnen på kvällshimlen....


Här ute längs slättens stigar blommar också mjölkörten (kallas också rallarros).
Ibland tycker jag att sommaren går mot sitt slut när den blommar, men
den här bilden tog jag de sista dagarna i juni, så sommaren har ju just börjat vet ja!


En av mina favoriter är blåklockan. 
Här längs mina stigar blommar den just nu, så vacker i sin blåa färg.


Och apropå moln.... ibland är moln det vackraste som finns!
Förra veckans soliga och varma väder gjorde att ko-bönderna kunde
bärga sitt hö, nu ligger balar ute på slätten i vita förpackningar.

Idag är det lördag och vi bjuds på mulet väder med regn, men det lär bli soligare väder
till morgondagen, då kanske det blir en kvällspromenad igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar