fredag 17 juli 2020

Hjortron och lite blandat

Dagarna rullar på och vi är redan inne i mitten av juli.
I morse kom jag på mig själv med att jag inte har haft fram min 
kamera de senaste dagarna. Lite synd, för det är nu sommaren är
som vackrast! Men några foton har jag ändå sparat, som dom här:


Härom kvällen var vi ute på vår hjortronmyr och kom hem med lite
av skogens guld, hjortron! Här hade jag knäppt ett foto när jag
kokat första omgången sylt. De bär som inte var mjuka har jag sedan 
låtit mogna på några brickor inne i köket och nu har jag kokat allt till sylt.



Början av veckan bjöd verkligen på dramatiska moln - och regn i omgångar.
Men så lämpligt till veckoslutet har åter ett högtryck parkerat över
oss och vi bjuds på sol och värme!






Sambon har slåttat de vildvuxna ängarna och min vana trogen ville
jag föreviga något av allt det vildvuxna. Tyvärr var det så vått i gräset
att jag endast stannade vid skogskanten....


För två kvällar sedan tog jag detta foto ut över slätten.
Den kvällen fick vi en lätt regnskur och efter att solen gått ned
började dimmorna dansa....



Och slutligen två foton från min trädgård som jag just knäppte. 
Överst ser ni en av de mest tacksamma blommor att ha i en trädgård, 
brinnande kärlek. Det är blomman som lyser röd länge, länge. 
Dom här blommorna har jag sått som frö och dom är mångåriga. 
Pelargonen som jag har i en kruka bredvid vedlidret blommar 
överdådigt denna sommar (eftersom den har stått under tak).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar