fredag 3 juli 2020

Inredningsbutiken i den gamla skolan

Ibland behöver man en present som är lite utöver det vanliga,
eller så behöver man bara pigga upp sig själv med något nytt, ja ni vet.
Ibland behöver man helt enkelt speja runt i en inredningsaffär!
Ja, jag kan hålla med om att man sällan behöver något nytt för egen del, för
i min ålder har man ju redan allting - nästan - men, går du in i en
inredningsaffär då är det alltid något som fastnar i händerna....
En trevlig och lokal inredningsaffär är Quriosa, som idag finns i
den gamla skolan i Koskö. Där ute på landet, helt utan andra affärer och
genomfartsvägar där hittar man den mysigaste inredningsaffären (fast affären
finns ju också på nätet, så helt klart är den också world-wide).


Det var en vacker sommardag när jag besökte affären där du hittar allt från
nya inredningsprylar, byggnadsvårdsgrejer och vintageprylar.



Jag blev redan i den blå farstun lite förälskad. Här fanns en hel del gamla prylar.
Vita lakan med vackra virkade spetsar och så vackert gammalt porslin....
I uthusen mittemot den gamla skolbyggnaden fanns det en dörr med
texten "Antikt" och där fanns gamla möbler, så typiska för vår bygd....


Inne i skolbyggnaden fanns prylar av olika slag.
Några lokala hantverkare hade också här sina produkter till försäljning.
Jag fascinerades av att den gamla kakelugnen fått stå kvar, de gamla fina 
knarrande trägolven och så väggarna med tidstypiska tapeter - eller
bara det att de råa stockväggarna var framtagna.... 
Det är ändå något visst med gamla byggnader!



Kolla in ett tittskåp mot väggen med den vackra tapeten!




Här inne fanns prylar, prylar och lite mera prylar i flera olika rum.
Måste vara perfekt för den som skall renovera gamla hus, tänkte jag.
För här fanns oljefärg, pigment, spissvärta, handtag, knoppar,
 rengöringsprylar, böcker och......


Och vad fastnade i mina händer? Jo, förutom en present kom jag hem med
Gysinge såpaspray och honung från Koskö!

1 kommentar:

  1. Så skoj att se platser man känner igen efter ett antal besök i Vasa. Alltid härligt med gammalt och nött, slitet och sött. I sommar blir det tyvärr ingen resa till Finland och då är det extra trevligt att hitta en blogg från området. Trevlig sommar!

    SvaraRadera