lördag 25 juli 2020

Stilla kvällspromenad

Finns det något härligare än en skön kvällspromenad?
När sommarvärmen förgyller kvällen och när stillheten infinner sig
efter en både hektisk och blåsig sommardag?
Jag säger bara: kvällspromenader på sommaren är svårslagna!


Ute på slätten var det liv och rörelse. Småfåglarnas ungar hade träffis.
De flög kors och tvärs, för nu kan de ju flyga! De satt nere i gräset.
I dikeskanten. Uppe i buskarna. De var överallt, minst en 50 st var dom....


Några radade upp sig på en gammal el-ledning. 
Innan de kvittrande flög vidare.....


När jag kom fram till fårhagen gömde sig det lilla lammet mitt
ibland de större fåren. Men när jag så närmade mig deras vattensåar
och skålar med tilläggsfoder kom lammet rusande mot mig och hen fick
hela fårskocken med sig.
"Men kära lilla vän, jag har ju ingen mat åt dig!" konstaterade jag.
När jag öppnade munnen blev alla fåren förskräckta och sprang tillbaka
ut i hagen igen. Min röst tillhörde tydligen inte deras rätta "matmor"!


Jag vandrade vidare.
Förbi de vackra sädesfälten som lyste som 
guld i den nedåtgående solen. 
På kvällen doftar det ljuvligt ute i på slätten - och inne i skogen.
Det är nu som alla naturens dofter förstärks.
Det skulle gärna få vara sommarkvällar hela året om!
Stilla vandrar jag hemåt igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar