tisdag 30 juni 2020

Så kom det efterlängtade regnet....

Igår fick vi äntligen - jo, äntligen! - det efterlängtade regnet.
Vi fick vänta ända till sen eftermiddag, men sedan öppnade sig
himlens vattenkran och ned strömmade det så välbehövliga regnet.
Naturen tackar och bockar!
Redan på lördagen trodde vi att regnet skulle falla, men "icke sa Nicke"!
Vi hade tillbringat dagen med ett soligt studentkaffe och när vi framemot kvällskvisten
styrde bilen mot vårt sommarparadis mötte vi blåsvarta moln. Och regnet....


Väl framme vid villan fick vi lov att springa från bilen in under tak - och
vi blev genomblöta för första gången denna sommar! Det blev en regnskur på ca
en kvart, några åskknallar - och så var det över. Det visade sig att skuren gick
endast över skärgården och hemma hade det inte kommit en droppe...


Söndagen blev solig och härligt varm och skön.
När jag satt ute på verandan och drack mitt morgonkaffe (inte på bastutrappen
denna gång), då såg jag en röd prick på en grankvist. Det var herr Domherre
och han kollade tydligen efter lite frukost.


Plötsligt dök han ner i blåbärsriset - månne det fanns något gott småkryp
inne bland riset...


Sedan satte han sig på en stubbe för att käka sin måltid. Han kollade in mig
och flög sedan sin väg. Jag har inte sett honom varken före detta tillfälle eller
efteråt. Dock trevligt med lite julrött så här mitt i sommargrönskan.
Däremot hade jag koll på den svartvita flugsnapparen som hade
ungar i en fågelholk nära villan. Men det var mig en snabb fågel,
in och ut ur holken flög den, fångade en ny insekt och flög in med
bytet till de pipande ungarna igen.... Trots att jag satt redo med kameran lyckade jag
inte få en enda vettig bild, det blev mest löv och granbarr...


Det blev en vacker söndag ute vid havsfjärden, men så äntligen blev måndagen
mulen och äntligen kom så regnet. Och med regnet försvann den hetaste
värmeböljan,. Nu är vi nere på behagligare 20-gradersstrecket. 
Mycket behagligare, om ni frågar mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar