lördag 27 juni 2020

Gula näckrosor

Det är sista lördagen i juni och den senaste veckans sommarhetta
böjar sakta avta. Just nu har vi lite molnigt och endast 23 grader.
Och det är perfekt värme enligt mig! Nu kan jag äntligen andas och vistas ute!
Jag som aldrig tidigare varit besvärad av värmen har inte mått bra i 
årets värmebölja. Men nu så, nu är jag på banan igen!



Häromdagen var vi och klippte gräs vid ett av de gamla husen som finns i
släktens ägo och då gick jag ner till dom små insjöarna för att fota gula näckrosor.
Det var mitt på dagen och solen var brännande.
Vattnet var riktigt brunt, inte av föroreningar utan av att
vattensamlingarna är grunda och fyllda med vissna löv och växtdelar som
i sommarvärmen bildar en geggamoja som flyter kring.
 


Men de gula näckrosorna är ändå gula näckrosor.
Jag tycker dom är vackra, som gula solar flyter dom på vattnet
nära stranden.
 

Här är bäcken som för vattnet vidare till nästa större vattensamling.
Den gröna växtligheten frodas längs kanterna.
Det har inte regnat på flera veckor och snart kommer 
bäcken att vara snustorr... om det inte kommer regn
(men vi vill inte ha någon åska, please!).
Nog är det bra konstigt, är det kallt vill man ha värme och är det
torrt vill man ha väta och så precis tvärt om. Ja, något vill man ju klaga på!
Fast det egentligen blir som det blir och är som det är....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar