onsdag 17 juni 2020

I midsommartid

Nu är vi mitt inne i midsommarveckan.
Sommarvärmen är påslagen och alla fönster i huset står öppna för att
släppa in doften av det nyklippta gräset. Gardinerna fladrar lätt i brisen
och jag har just avnjutit förmiddagskaffe ute i trädgården...



En av de växter som jag förknippar med midsommar ute på landet är hundlokan.
Det är nu den blommar överallt. 
Längs vägar, på ängar - och som ogräs i min trädgård....


En annan favoritblomma är förstås solöga.
Underbart gul stoltserar den i kvällssolen när jag är ute på kvällslänken.
 

Rönnarna blommar och sprider sin lite syrliga doft över landskapet.


Och jag vandrar vidare i den sena kvällen, från ljus till skugga.
Och det är nu det aldrig blir riktigt mörka nätter....


I skarven mellan kväll och natt är bönderna ut på åkrarna, nu har 
vinden lagt sig till ro - och dammet ryker i torkan.



Hemma i min trädgård blommar mina spireabuskar som står bakom garaget.
Kvällen är vacker och solen vill inte gå ner.....


Mina syrenbuskar har tagit stryk under vintern som gick, men nu blommar
den vita syrenen överdådigt i alla fall....
Hoppas ni förnimmer doften, syrenen doftar sommar!


Och slutligen vad är mer midsommar än Finlands vita ros. Nu är hela mitt
buskage fyllt av knoppar och kanske redan till kvällen kommer alla
buskarna att dofta av hundratals vackra vita rosor...

Midsommartid, du är vacker och du lovar så mycket!

1 kommentar:

  1. Så härligt skrivet och midsommar är en fantastisk tid. Jag bor i Norge men har både Finlands vita ros och tre syrenbuskar som kommer från Vasa. Ett stycke Finland... i Norge😉

    SvaraRadera