fredag 26 juni 2020

Sommarhetta

Den här veckan har sommarvärmen parkerat över vår del av världen.
Sedan midsommaren har det bara blivit varmare för
var dag som kommit och gått. I går hade vi över 30 grader i skuggan
och idag når temperaturen upp till 29. Men idag är det absolut vindstilla 
och det gör ju att det känns riktigt tryckande.... 
Vi har målat bräder i skuggan, för det är
inte lönt att tänka sig att man skall vara i solen..... lite synd är det
nu när solen och värmen äntligen visar sig från sin bästa sida....
Som min mamma skulle ha sagt: "För mycket och för lite
skämmer allt".


Fram emot kvällarna brukar jag vakna till liv. Uv-strålningen är inte så stark
och det är mycket behagliga temperaturer för uteliv.



Just nu blommar det som mest i min trädgård. Men värmen gör att det blir
en kort blomning i år, och dessutom krävs det en hel del bevattning i torkan.
Vallmon blommar över på en dag, precis som dagliljorna. Årets lupinblomning
blev kortvarig, precis som för aklejorna och brandliljorna. Vilken tur att
prästkragar och några buskar med rosor blommar länge!



Just nu är dagarna långa, solen den vill stanna uppe länge, länge.
Varje kväll brukar jag gå ut med kameran en sväng, luften är ännu så varm
och fylld med blomdofter. Den lilla kvällsbrisen är så len mot huden...



Det bästa med denna värmebölja är ändå de ljumma kvällarna!
Just då vill jag stanna tiden. Linda in känslan av sommar och spara till senare....
Fast ändå blir jag alltid så trött
(av att inte ha gjort många knop under dagen)
och så går jag hem igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar