lördag 6 juni 2020

Jag har gjort allt för lite regn....

 Slutet av maj månad och början av juni månad har varit mycket torr.
 Inte minsta regndroppe har vi fått. Mina vattentunnor har skrikit "Kruttorrt, inget
vatten här inte!" när jag skall kvällsvattna mina kära odlingar....
Våra åkrar har också sucktat efter lite väta. Smala, höga kornstrån på snustorra lerjordar
det är inte den mest optimala inledningen på odlingssäsongen....
Vid hagarna har dammet yrt när hästtjejerna har ridit sina kvällsrundor....
Men jag har minsann gjort mitt bästa för att vi skulle få åtminstone lite regn!
De senaste dagarna har jag tagit till välbeprövade knep.
Knep som brukar hjälpa....

 
1.  Jag har tvättat fönster.
Brukar ju vara ett välbeprövat knep - men icke!

 
2. Jag har målar garageväggar i en målarfärg som tar två dagar innan den är torr.
Välbeprövat knep det också - men icke!

 
3. Vi har installerat glasbalkong med rullgardin för solen.
Men trots att det var mulet - inget regn!


4. Jag har gått ut på kvällspromenad i bara kortärmat, trots att molnen hopade sig.
Men inte minsta regndroppe över oss! 
Nada regn!
I morse vaknade vi åter till strålande sol och klarblå himmel.
Humlorna surrade både i äppelträdet och körsbärsträdet.



 
Pass middagstid drev lite moln in. Nu. Snart, Tänkte jag.
Och visst fick vi några droppar. Några droppar som band dammet men inte
nådde ned till växternas rötter.... Nåja, lite kom det....
Tänk så jag har slitit för några regndroppar!...
Nu får det verkligen komma lite mera!


Det är ju lördag - många är ju lediga - då kan det väl regna i alla fall....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar