måndag 22 juni 2020

Årets midsommar

Så är årets midsommarhögtid avfirad. 
Det blev en solig, rätt varm - men blåsig - höjdpunkt av sommarfirande.
Märk väl: en helt regnfattig  midsommar!


Vår vana trogen firade vi midsommaren ute vid vårt sommarparadis, villan!
På midsommaraftonen åkte vi ut mitt på dagen och sen eftermiddag kom våra midsommar-
aftonsgäster, de som vi firat midsommar tillsammans med i över 30 år! Jag kände mig så
tacksam att vi ännu ett år kunde fira midsommarafton tillsammans, det liksom hör
midsommaren till!





I år firade vi enligt det kortare formuläret - men det blev av trots corona-tider!
Och kortare formuläret betyder kaffe med lite tilltugg....! I år blev det ingen jordgubbstårta,
för i affären fanns inga inhemska jordgubbar och de som fanns till salu betingade
ett alltför högt pris enligt mig. Nej, det fick bli en slarvtårta som var fylld med
jordgubbar från frysen och dekorerad med vindruvor och buskblåbär.
I år kunde vi sitta ute på verandan och dricka kaffet,
 trots att det blev lite kyligt efter en stund....


Inte ens till natten mojnade nordanvinden, men de vita vågtopparna försvann...
När våra gäster hade åkt iväg hem till sig, började vi elda i bastun och fram emot
 nattkröken blev det en varm midsommarbastu! Kvällen var så ljus och vacker...


Ibland kan man sitta uppe hela natten.... 


Midsommardagen randades vacker och fager. Min vana trogen stiger jag inte
upp innan sambon har satt på kaffet och sedan tar jag med mig min
kopp ut på bastutrappan och sitter där länge, länge.
I år föll mina ögon på detta gökblomster i strandkanten.


Ja, och förstås njuter jag av solglittret ute på fjärden.
Jag lyssnar till fågelsången och vågskvalpet....


På midsommardagen bjöd svärmor oss på mat och kaffe med jordgubbstårta (!)
och vi satt ute och åt och drack i solens sken.
Mot kvällen åkte vi hem en sväng för att se efter djuren (våra 2 ankor)
och vattnade i växthuset. Sedan åkte vi ut till havsfjärden igen....


Där ute spred nattviolen sina förföriska dofter ...
 

och inne i villan doftade det från en vas med syren och midsommarrosor.


På kvällen tog vi varsin hemmagjord kaffedrink medan vi upplevde
midsommarens naturupplevelse. Mer bilder från den upplevelsen
blir det i ett senare inlägg.


På midsommarannandagen, söndagen, rökte vi havslax och
hade några matgäster: Söndagen bjöd på det vackraste och varmaste
sommarvädret och vi satt ute i skuggan och åt maten.



Efter att våra gäster åkt hem satt vi ute på verandan och
gjorde absolut ingenting....
Vilken midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar