torsdag 11 juni 2020

"Vackrast mellan hägg och syren"...

Idag blommar syrenen här hos oss. 
Årets vinter har gått hårt åt syrenbuskarna, men nu är det dags för
de lila blomklasarna att sträcka på sig upp mot den soldränkta himlen.


När jag stod där under syrenen kom jag att tänka på uttrycket
"vackrast mellan hägg och syren" och tyckte att det kändes lite vemodigt, trotts allt.
Syrenen blommar, så är det vackra slut nu? 
Häggen blommade för två veckor sedan och nu är det dags för syrenen. 
Visst är det vackert så här på försommaren när allting grönskar och det är nu
vi har våra ljusa sommarnätter. Men nej, vi har ju så mycket att vänta på hela
långa sommaren! För egentligen är hela sommaren vacker, trots att vi just den
här tiden är helt utsvultna på blommor i alla färger och alla gröna blader
som lyser upp i naturen.
 

Vitt gör sig så vacker i försommarkvällen. 
Svällande knoppar - och en liten mygga....


I min blomrabatt mot norr blommar de vackra mörka tulpanerna.
De är mörkröda med skiftning mot svart, en favoritfärg!



När jag häromkvällen var ut på den sedvanliga kvällsrundan
och kom ut ur skogen möttes jag av ett gult rapsfält. Då kändes det härligt!

 
Inne i skogens dunkel blommar massor av vita skogsstjärnor just nu.
En så anspråkslös blomma, men oj så vacker den är!


En av mina favoritblommor så här mellan hägg och syren är ändå rödbläran.
Den växer överallt längs mina kvällsvandringsstigar. Att kisa emot 
kvällssolen och samtidigt få en rödblära i sikte, det kan aldrig vara fel!

1 kommentar: