måndag 15 juni 2020

Jag och skrattmåsen

Till veckoslutet som nu passerat kom sommarvärmen. 
Tänk att vi redan i juni får uppleva massor av värmegrader och en sol från
en klarblå himmel - och enligt väderleksprognoserna skall det bli fint väder 
hela veckan - till och med under midsommarhelgen! Det låter härligt!


På fredagen åkte vi ut till vårt sommarparadis och vi kom hem söndagkväll.
När vi kom ut blev det lite "fika" ute på verandan medan bastun eldades.
Ute bland stenarna i viken  satt en skrattmås. 


Den satt kvar där ute med blicken spänd i vattnet där alla
småfiskar lär sig simma. När jag gick ner till bastun tog jag 
  fotot som ni ser här ovan, och när jag skulle in i bastun tog jag dethär:


Måsen stod kvar på samma ställe! Med blicken fäst på vattnet
den såg allt lite pillemariskt glupsk ut....


Efter att jag njutit av bastun och suttit en stund ute på bastubänken
nappade jag tag i kameran igen. Jo, måsen satt kvar, men nu hade den
intagit en högre position. När jag klädde på mig såg jag hur den skickligt
flög ut och störtdök ner i vattnet - och kom upp med en lite firre i näbben.


Den varma kvällen fortsatte och nu sköljde doften av liljekonvalj över oss.
Numera är nästan hela vår naturtomt fylld med liljekonvaljer,
och konvaljernas tid är nu!


Kvällen var varm och vacker.
 

Både lördags- och söndagsmorgonen började ute på
bastutrappan ner mot stranden. Att sitta där medan jag dricker
mitt morgonkaffe - det är sommar för mig.
Kisa mot solen och se glittret i sjön....


På helgens agenda stod bl.a. fönstertvätt och grästrimning.
Allt emellanåt sammanstrålade sambon och jag ute på verandan för
lite ätbart och små kaffepauser - då gärna i solstolarna.
Fortsättning följer....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar