måndag 8 juni 2020

Maskrosornas "poff"

Jag brukar ju skriva att våren och försommaren säger "poff" här
uppe i norr. Och det tänkte jag illustrera med några foton.
Det första fotot är från lördagen 30 maj, en solig vårdag.


Maskrosorna lyser som solar längs vägen.


Precis en vecka senare har maskrosorna lyst färdigt, nu har de bildat
frön som lyser som små vita bollar i skymningen.


Och så ytterligare en dag framåt, under gårdagen (söndag) hade
de vita fluffiga fröna spridits ut med vinden....
Vi hade nämligen stormbyar över landskapet under gårdagen, som
mest hade 27 m/sek uppmätts.... Och vet ni, ni som läste lördagens inlägg
(det här), senare under lördagen och natten mot söndag; då fick vi mera regn!
Nu är både jag och alla växterna nöjda med rotblötan som säkert 
gör susen för naturen. (De hårda vindarna försvann under natten, så
nu bjuder dagen en solig och försommargrön junimåndag!)

Karl Antons visa om "Maskros och tjärdoft":
Jag lät alla mina maskrosor finnas, 
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut. 
Men det är så skönt att sitta och minnas, 
små solar i gräset när sommarn är slut...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar