onsdag 19 februari 2020

Tänk att hitta Sunes bror Sven!

Ibland händer det något oförutsett och samtidigt sååå roligt.
Bara så där. 
Och så gör det att vardagen plötsligt blir mycket mer spännande.
Vad som har hänt? 
Jo, i morse hade jag ett meddelande i min blogg e-postlåda.
Marie från Uppsala hade hittat mitt ett blogginlägg från år 2016 där jag berättade om
mina småländska rötter. Och nu berättade hon att hon var släkt med en bror till
"min" Sune. Hon härstammar från brodern Sven på sin mors sida
(och jag härstammar från Sune från min fars sida)!


Och hon kunde också berätta att Sunes och Svens pappa var född i tyska
 Sachsen år 1688 och att han i början av 1700-talet kom som krigsfånge till Småland
och där träffade han Elin. Ja, och resten är historia, som man brukar säga.
Jag vet att jag är i sjätte generationen efter denne Sune och alltså sjunde generation
från Hans Georg (soldaten och ryttaren) som kom från Tyskland. Där ser man!
Tack Marie för ditt brev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar