lördag 22 februari 2020

Att gå på hembygdsmuseum

Ni som länge har följt min blogg vet att jag är intresserad av historia.
Speciellt lokalhistoria intresserar mig.
Hur har min släkt haft det i tidigare generationer?
Hur var det för 100, 200 eller t.o.m. 300 år sedan?
Jag besöker gärna olika museer för att lära mig mera om hur det var förr.
I juli månad förra året besökte jag detta museum 
som jag tänkte berätta lite om idag.


Röda hus med vita knutar, så såg det ut på landsbygden förr i tiden
(för dom som hade råd att måla sina hus vill säga, fast det hade de flesta bönder.)
Man kom in till gårdstunet genom en port i en "uthuslänga". 
Storstugan rakt fram.


 Bondgårdarna var byggda i två våningar, familjerna var ofta stora.


Tidstypiskt var den lilla fönsterraden ovan ytterdörren.


Här en typisk loftbyggnad från min hemby.


Välkommen in i storstugan!
Visst känns det som om bonden just hade kommit hem och hängt
av sig ytterrocken.... Här har vi ett museum som har dokumenterat alla
sina föremål och för att inte göra bort mig nämner jag sakerna som 
finns här bara i allmänna ordalag.


I storstugan hade man ställt ut vackra hemgjorda täcken 
och framför står flera gamla kistor. I hörnet ett vackert hörnskåp.


Bredvid den öppna spisen fanns den äldsta kistan, från år 1664.
Och se så vackra dekorationer inne i kistan, visst kunde man förr i tiden!


Här är bondgårdens kök-matplats-vardagsrum-sovrum. Jo det var i det
här rummet bredvid den stora öppna spisen som allting skedde inne i huset.
Numera är museet belamrat med en hel del saker.



Här finns tusentals vackra gamla ting att beskåda. 
Beundra.



I museet finns bla de gamla budkavlarna från olika byar.
Det här var dåtidens telefoner, man gick från gård till gård med kavlen och
gav budet vidare. Dom knotiga käpparna ser mycket gamla ut..... medan
dom vackert utskurna kanske är av yngre datum (fast vad vet jag)....




I pigkammaren finns de vackraste täcken, sängkläder och finkläder utställda.
Allt härinne är gjort i socknen, från ull via trådar som färgades till 
fint vävda mattor och täcken, sjalar och kjolar....


Här finns också en mäktig samling av olika tyger,
en sann guldgruva i färger, mönster och kreativitet.
Vilka kvinnohandarbeten!


Bruksföremål, som säkert varit i flitig användning.


I ett av uthusen finns några fantastiska sjäsar (kan också stavas schäs),
färggrant målade hästdragna "kärror" som man använde när man
på söndagarna åkte till kyrkan.


Visst kunde man förr i tiden! Mycket vackrare än dagens bilar...
Så, vill ni se något intressant och vackert: 
Gå på museum!

1 kommentar: