torsdag 27 februari 2020

Det var en så vacker vinterdag igår!

Den här veckan har vi haft ett högtryck som parkerat över vår
del av världen. Vi har haft solsken med kalla nätter och dagar då
solen börjar värma. Vi har ju ingen snö, men nu känns det ändå som vinter.
Igår tog jag kameran och körde ut mot skärgården. När jag efter någon
timme kom hem igen var kameran fylld med massor av foton.
Åh, så jag njöt av det vackra vädret. Jag njöt av att vandra omkring
och beundra vår vackra värld. Här följer några (okej, rätt många)
foton från Replot hamn. Småbåtshamnen låg öde, men många 
bilar var i farten för att kolla isläget - och solglittret i isen!



 

De röda sjöbodarna speglade sig i den tunna, spegelblanka nyisen.
Där jag stod i solen fick jag så långa ben....





 Havsvattnet har sjunkit till nästan normala nivåer. De senaste kalla
nätterna har bildat nyis där vattnet flödade fritt efter senaste stormen.



Jag tog bron över till Enabådan, 
där man nu röjt undan sly och byggt en grillstuga och en utegrill.
 


Nere i vassen såg jag ut över fjärden och de vackra mönster som bildats i isen.
Där längre ut ligger en hög med drivis emot en sten.
 

I bakgrunden Replotbron.




Mitt bland de röda sjöbodarna finns ett café som är öppet sommartid
(de ungefärliga öppettiderna kan ni läsa ovan). Förra sommaren hade några
ungdomar fixat eget sommarjobb här och det var säkert också de som
tillverkat skyltarna ovan. "Enabådan 40 meter, 300 meter simstrand,
Umeå 110 kilometer och kaffe 5 meter..." skyltar som pekar höger/vänster...
Jo, här hade jag gärna inhandlat en varm smörgås och en kopp kaffe - 
om det varit sommar och om det varit öppet...!




Nu låg småbåtshamnen öde. 
En och annan eka låg uppdragen på torra land.





Vid hamnen finns också två gråa båthus, det ena med vasstak.
Tänk så finurligt man kan bygga med pinnar och stenar...
precis som förr i tiden!
 



Solen flödade, vinden var nästan noll och jag vandrade mer än 5000 steg. 
En perfekt dag.
Fler foton är på kommande....
 

1 kommentar:

  1. Herlige bilder - tusen takk. Vinteren kan være så vakker. Men våren og sommer kommer snart og du kan drike en kopp kaffe på kafeen :-)))
    Hilsener til deg.
    Viola

    SvaraRadera