torsdag 20 februari 2020

Ingen vanlig vinter

I år har vi ingen vanlig vinter. Det är varmare än normalt och det
är mindre snö än normalt. Precis som januari månad har mera än halva
februari varit ovanlig på så många sätt. Den snö vi får regnar bort efter någon dag.
Igår var jag via vårt sommarparadis för att se till husen och för att
se om det fortsättningsvis var högt havsvatten.


Inte minsta snö där ute i sluttningen vid villan.
Ute på fjärden låg en tunn is, och när jag kom närmare
såg jag två pimplare som var ute med sparkstöttingar på isen....
Huu, hur vågade dom sig ut på den tunna isen?


Stigen ner mot bastun, nej ingen snö där heller.
Och bryggan låg kvar, trots att den varit under vatten.




Visst hade det varit högvatten! Stigen nere vid stranden låg under
vatten och den var täckt med en tunn isskorpa. För några dagar sedan hade ju stormen 
Dennis piskat upp havsvatten mot Bottenviken och våra fjärdar i Kvarken hade
 fått sin beskärda del av mera havsvatten. Nu började vattnet dra sig tillbaka
och det hade bildats vackra konstverk vid stranden.
Men aldrig jag skulle bege mig ut på den isen.... 
Vilken konstig vinter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar