fredag 28 februari 2020

Sol över Fjärdskär

Här följer fortsättningen av min fotoutfärd med Replot som slutmål.
Jag parkerade bilen vid Fjärdskärs fiskehamn
 och vandrade runt i det krispiga solskenet.
Vid Fjärdskär var jag ensam denna onsdag. Fiskebåtarna stod uppe på 
landbacken, fiskaffären var stängd, vinden blåste från det kalla havet och 
det enda som hördes förutom vinden och isens sång
var bilarna som körde över den stora bron.



En ensam fiskebåt låg ute i nyisen som bildats de senaste 
kalla nätterna. Där under bron flöt vattnet helt isfritt.


Några isflak låg ute på piren. Den senaste stormen hade fört
dessa upp på torra land. 



Jag gick under bron och kom ut på andra sidan. 
Där finns ett bord med stolar. Stenbordet var iskallt....


Jag vandrade runt på Fjärdskär. Kollade in isflaken.
Replotbron är ett av mina favoritmotiv när jag vill fota.
Fungerar alltid, oberoende av tidpunkt på dygnet eller året...



Där ute glittrade solen. Bländade solen. Värmde solen, trots allt.



Här finns en rastplats under taket med bord, stolar och en grill.
Och så finns ett utkikstorn.
Denna dag var allt städat och det såg snyggt och prydligt ut,
en plats som väntar på sommarens turister.


Men jag vandrade vidare, ut i solskenet.





Jag tog vägen runt och under det magnifika brofästet.
Under bron flöt vattnet fritt i den kraftiga strömmen.
Utetemperaturen visade på minus 2 grader.
På nordvästra sidan av vägbanken var vägen istäckt.


Jag blickade ut mot havet. Ut över Kvarken.
Här var det mycket öppet vatten. Ute mot havet i nordväst
låg dimman, diset. Men i ryggen mot sydost där lyste
 den livgivande solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar