tisdag 4 februari 2020

Söndagens isläge

Här kommer fler foton från söndagen.
Jag ville kolla av isläget när jag ändå var ute på promenad
längs vägen som går ut till havet. Jag svängde in via några avtagsvägar
och kunde notera att isen den är rätt tunn i år.

 
Här var det både en tunn is och öppet vatten.

 

Speglingar. 
(Nästan så man undrar vad som är upp och ner...)


.
Här under vägbron strömmar havsvattnet in och ut och det
fryser sällan till is under själva bron. Men i år var det isfritt långt inne i fjärden.....


Undrar vem som prövat att gå på tunn is...?


Här stannade jagoch såg ut mot havet, och där längre ut var det isfritt.
Och in mot landbacken var det nog ingen fast is heller,
gråblå och "rutten" var den...


Den gamla fiskarbastun låg igenbommad sedan länge, den 
väntade nog på bättre tider.


Nej, isläget är inte det bästa denna vinter (än så länge).
Vattnet har stigit och sjunkit och isen har blivit spröd och tunn.
Det har ju inte varit speciellt många "minusnätter" i januari, trots att
februari har börjat något kyligare....
Vilken tur att man kan stanna på landbacken och inte behöver pröva
årets is (kan jag inte låta bli att konstatera)!



Här tittade solen fram bakom den lilla molnbanken
och visst ville solen spegla sig i vattnet!


Idag, tisdag har vi minus 5 grader och i natt stannade utetemperaturen
på minus 12 grader hemma hos oss. Dessa kölddagar gör säkert
sitt till att isen förstärks när vattnet fryser på.
Men det behövs många kalla dygn för att isen skall bli stark och stabil!
Säger jag som älskar landbacken.....
 

1 kommentar: