onsdag 5 februari 2020

Hur är det med isen efter en kall natt?

Igår bloggade jag om söndagens isläge och kunde då konstatera
att något stabilt istäcke det finns det inte. Men jag kunde inte
låta bli att undra vad som hänt efter några nätter på minussidan....
Jag åkte ut mot havet för att kolla läget.


Gårdagen var en solig (nåja halvsolig) vinterdag. Det var nästan vindstilla.
Tyvärr åkte jag inte ut till samma ställe som på söndagen, så
jag kunde inte jämföra, men där jag parkerade bilen var det i alla fall
blank nyis (där det dagen innan svallat vatten enligt sambon).


 
Solstrålarna blänkte i den nya isen.
Där i bakgrunden kan man ana Replotbron.


...och så vår steniga skärgård....



Det blåa är faktiskt blank is, inte vatten alltså.
Och där i horisonten kunde man mer ana ä se Svea rike.




Replotfjärden var istäkt igår.
Men med isvallar och bara en tunn isskorpa.


När jag åkte över Replotbron såg jag att vattnet strömmade fritt under själva bron,
men fjärden den såg ut att vara istäkt. Aldrig jag skulle ge mig ut på den isen,
men en och annan pimplare hade i skyddade vikar ändå begett sig ut 
på isen för att fiska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar