tisdag 25 februari 2020

Glad fastlagstisdag!

Glad fastlagstisdag på er alla!
(Eller fettisdag som vi säger här hemma.)
Idag är det dagen när vi äter fastlagssoppa med klimp och förstås minst
en fastlagsbulle (eller semlan som det heter i Sverige). Fram 
emot kvällskvisten är vi inbjudna till svärmor som sätter en stor
kastrull med soppa på bordet och så kommer hela släkten på matkalas!
Jo, hon har minsann kokat i flera dagar och ser fram emot dagen...
(det gör vi inbjudna också...)


Dagens foto får bli ett foto som har över en månad på nacken,
det här var årets första bulle som åts redan i januari.
Idag bakar jag också, men det får bli en helt vanlig kaka som passar
till kaffet. Den är fylld med kalorier, precis som det skall vara så här innan fastan,
men den är ofantligt god, lättbakad och passar utmärkt till förmiddagskaffetåren.

Mandelkaka
3 ägg och 3 dl socker vispas vitt o pösigt.
Blanda sedan ner 2 dl vetemjöl med 1/2 tsk bakpulver samt
200 gr smält smör, ca 1 dl hackad mandel och en nypa vaniljpulver.
 Grädda i 175 grader, längst ner i ugnen i 45 min.

 Det här är en av mina favoritkakor som jag svänger ihop ibland.
Nu när kakan är färdiggräddad skall jag ut i vintersolen.
För trots att vi inte har någon snö så har vi strålande sol och
runt nollan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar