söndag 29 november 2015

Första advent och lite klimat

I dag har vi tänt det första adventsljuset.
Till min förvåning läste jag i dagens tidning att många
tycker att julen börjar just nu. Själv tycker jag inte att julen börjar
i november, inte ens i början av december. Nej,för mig börjar julen dagarna
innan julafton. Då plockar jag fram Julen, med gran och julpynt.


Nu börjar advent. 
Och för mig är advent en enda lång väntan på julen.

En annan sak som jag läste i dagens tidning var ju det här med 
klimatet och vilka förändringar vi står inför. Om den globala uppvärmningen
fortsätter som nu, blir det varmare på hela jordklotet. Här uppe i norr hela 
nio grader varmare. I värsta fall. Nu tänker man ju att "Oj vad skönt med
varma somrar!", men det är tydligen vintrarna som blir varmare..... och det 
är ju inte det vi vill. Dessutom blir det vått, blåsigt och  grådisigt. Vi får 
förbereda oss på översvämningar och extrema väderförhållanden.
Alltså skyfall, värmeböljor och torka.
Inte alls dom där härliga varma sommardagarna.....


Så visst, klimatfrågan är en av de absolut viktigaste frågorna för vår värld.
Jag önskar fortsatta snörika vintrar och soliga somrar. Jag önskar mig
löftesrika vårar och klara höstar. Helt enkelt jag önskar mig de 
fyra årstiderna,. Men det kanske inte alls blir så för våra barnbarn.


Just nu har vi högvatten här längs vår kust. De sydliga vindarna har
blåst upp vattnet norröver. I går var sonen och jag ut
till vårt sommarparadis. Vattnet nådde bryggan, där jag brukar sitta
och dingla med benen vackra sommardagar. Det är kanske så här vi
får våra framtida vinterdagar. Grått, varmt och högvatten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar