torsdag 12 november 2015

Rimfrost och gamla lador

I dag tänkte jag bjuda på några rariteter i fotoformat.
För det första: 
Rimfrost är denna varma höst en ovanlighet, en raritet,
och - eller borde jag skriva: tyvärr - så har vi haft rimfrost hela dagen,
eftersom temperaturen legat kring nollan. 
För det andra: 
hölador är också numera en raritet. I min barndom fanns det
lador på alla åkrar och ängar. Djurens vinterfoder förvarades i 
dessa lador. Och - eller kanske tyvärr - vem har kreatur i dagens samhälle?
Förr i tiden hade nästan varje landsbygdshushåll djur på gården. Numera 
är det få som här i trakten håller kreatur. Och de som har
djur -här nära oss är det mest hästar eller får - förvarar sitt hö i plastbalar....
Ladorna har blivit en försvinnande kulturskatt.


Första ladan. 
En gammal stocklada, som ser lite hopsjunken ut.


Ett timotejstrå klätt i rimfrost.


Soldis, rimfrost och is i traktorspåren.


Här är den andra ladan, en brädlada. Fotograferad motsols.
Den här ladan har ni säkert sett miljontals gånger.....




Tredje ladan. En stocklada, som ser ut att må så bra.


Nej, såg ingen fyrklöver när jag gick över ängen.
Knaster under fotsulorna.


Den tredje ladan från en annan vinkel.
Som ni ser så bor vi i Stenriket.



Och så den fjärde ladan. 
Med fågelholk.


Och så vit snö....
Nej, det är en vitplastad höbal med rimfrost.
Balarna, som är nutidens lador....


1 kommentar:

  1. Dom gamla ladorna i Österbotten är ju så snygga, därimot gillar jag inte dessa nygjorda i rundpinnar, dom ser tråkiga och är helt utan karaktär.
    Fina frostiga bilder från dig.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera