lördag 7 november 2015

Schaffer-Wargh konsert

Vem kunde tro att elgitarrtoner och orgelpipor kunde skapa en
så skön kombo att det går rysningar igenom kroppen?
Jo, men det gjorde det. I går kväll. På konsert i Vasa.
Jag hade inga höga förväntningar - men jag blev helt överväldigad!
Jag har varit på konsert med Janne Schaffer för många år sedan,
så jag tänkte att elgitarr var väl inte mitt favoritinstrument... men 
tillsammans med en orgel och en så fin organist som Markus Wargh, 
då skapades magi i kyrkan.


Jag knäppte några foton inne i kyrkan, men tyvärr ger dom inte rättvisa
åt konserten. Schaffer stod lite bortvänd från oss, men man
visste att hans musik syntes genom hans ansiktsuttryck. Likaledes med
Wargh, via hans kroppsspråk skapades musik i hela rummet.
Konserten var full av stämningar och känslor. Meditativt, poetiskt och
så blixtrade det till om gitarren och orgeln dånade. 


Den sjuttioåriga Schaffer pratade mellan musikstyckena, avslappat
och trevligt. Vi fick njuta av kända melodier allt från Ted Gärdestad,
ABBA till Elis, men också egna vackra kompositioner - och improvisationer. 


Markus Wargh, som är född i Jakobstad,  verkar som organist i Luleå domkyrka.
På konserten spelade han ett stycke av Bach, helt utan noter. Det var helt fantastiskt
att se hans händer som mjukt sökte tangenterna och hans fötter
som flög som små fågelvingar på pedalerna....


Så har ni möjlighet att uppleva denna konsert någonstans: gå och lyssna!
Jag älskade orgelns brus och gitarrens kvitter.

1 kommentar:

  1. Men så härligt att få läsa! Vi hade biljetter, men konserten sammanföll med annat evenemang. Däremot kunde jag förstå att det var en fin konsert för det glada tackkortet vi fick av dem som fick våra biljetter! ♥︎

    SvaraRadera