söndag 22 november 2015

Pysseldag och mera snö

Så här en månad före jul bjöd jag in "tjejgänget" till en pysseldag.
Skall vi säga att det var den här julens första pysseldag av flera (?), för vi
var aningens oförberedda (tänk att julen är så nära!) och vi kände att vi vill pyssla
mycket mera när vi väl vet vad vi vill pyssla..... Nåja, vi började med att leta
lite inspiration och prata bort en lång stund....
Så satte vi oss kring vårt köksbord och lät våra kreativa
ådror draga iväg med oss. Pysseldags!


Jag började med att sy klart mina tyghjärtan (inte en jul till med
säkerhetsnålar tänkte jag...och det tog ju inte många minutrar innan
 det var klart!). Så började jag testa med att limma
och tvinna stjärnor i jutesnöre.


M målade tallkottar. Dom kommer att användas som bordsdekoration
vid en julfest. Den stora kotten från cembratallen målades i grönt med vitt
ute i kanten. Här är det tänkt att stora kottar binds ihop och
får en liten touch av glitter.


L ritade av mönster som sedan skall fästas på en glasburk,
en hel stad som lyktdekoration.


L och H var båda flitiga stickerskor. Det stickades en tröja och sockor.


Mellan varven bjöd jag på en salt paj och hembakade bullar.
 Vi är ju pysseldamer som gillar att ta kaffepaus....!


Ute föll både snö och mörker och allt roligt har ju ett slut.
Här ser ni mina trådstjärnor (det blev en stjärna i vit papperstråd också).
Modellen hittade jag i tidningen "Allt om Handarbete 12/2015".
Pappersstjärnan kom till under en av förra årets pysseldagar.

1 kommentar:

  1. Ja en sån dag vore kul att ha, skulle säkert finnas att göra o ideer finns ju .Fina jutestjärnor!! ha en bra dag i snön!

    SvaraRadera