tisdag 4 december 2012

Ströva längs Ströget, i Nyhavn och till Rosenborgs slott

Lördagen bjöd på halvsoligt väder i Köpenhamn.
Det var skönt att ströva längs Ströget, det kostar ju inget att
fönstershoppa lite. Vackra julfönster fanns det lite varstans. 


Jag tycker om att springa i affärer men inte flera timmar i sträck.
I en och annan affär kikade vi in och kolla vad som fanns
till försäljning. Högklackat har jag ibland, men det här var lite för högt...


Min favoritaffär var Royal Copenhagen, de hade härliga utställningar
så här före julen. Jag frågade och det gick bara att fotografera de vackra 
bordsdekorationerna. Här en bildkavalkad på några av borden:




Vilka ljuvliga julgransdekorationer det fanns, men jag höll hårt
 i plånboken... 
Inne i ett av de stora varuhusen hade barnen fått skriva sina önskelistor
till tomten. Korten med önskningarna var upphängda i en gran.
Jag tjuvläste lite, många ville ha dockor, bilar och tåg. En filuring
önskade sig hundra miljon DKK....


Vid en av de små torgen fanns en härlig julmarknad.
Inne på området doftade det gott av glögg och brända mandlar.
Här fanns lite ett av varje till försäljning, både turister och danskar trängdes 
bland bodarna. Barnen kunde åka i ett litet tivolitåg kring den vackra vita granen...


Så gick vi ner till Nyhavn, ett måste när man är i Köpenhamn.
Här hade dom också en liten julmarknad med små bodar längs kajkanten.
Nere vid vattnet var det lite dimmigt och så där lagom julstämning.




Lördagseftermiddagen avslutades med en promenad till Rosenborgs slott.
Vi strövade runt i slottet och beundrade de vackra rummen och de vackraste möbler.


Jag föll för de vackra gobelängerna som prydde väggarna.
Undrar hur många timmar som lagts ner för att väva dessa
praktverk?


Den översta våningen bestod av bara ett stort rum, balsalen.
Här fanns kungatronar framsatta, med lejon som vaktade.


Vi tittade också på kungajuvelerna i slottets skattkammare.
Fint med guld och glitter...



Mera glitter såg vi på kvällen inne på Tivoli.
För igår berättade jag ju om den oförglömliga kvällen inne på Tivoliområdet!

2 kommentarer:

  1. Så vackert och sevärt!
    Ni tog verkligen vara på tiden, härligt.
    Jättefina bilder, tack för dem....vackra och intressanta :)
    Alltid trevligt med små semestertrippar och att få miljöombyte och lite "ny luft under vingarna".
    Önskar dig en fin dag:) här har vi riktigt blåsigt med ordentlig snöyra idag.
    Ann-Louisekram <3


    SvaraRadera
  2. Jag som älskar Danmark...och Köpenhamn...underbart att få se bilder därifrån även nu i jultider!! Det är egentligen dumt av mej att inte åka dit så här års också, minst lika vackert och sevärt. Och slottet...har aldrig varit inne där, men förstår att jag missat något. Däremot Royal Copenhagen...ett ställe där man helst lämnar barnen utanför och själv håller andan när man försiktigt tassar runt där. Kommer aldrig i närheten av deras dukningar...Tivoli missar jag däremot sällan, vackert året om, och påminner lite om Liseberg tycker jag.
    Ha en skön onsdag, här vräker snön ned och ja...det är verkligen vinter nu!!
    Kram kram

    SvaraRadera