lördag 15 december 2012

Att leta julgran

Dagen började med snöfall, vita flingor som virvlade ner och lade sig som
ett tunt lager på den snön som vi fått tidigare dagar. På eftermiddagen drog 
äntligen snömolnen vidare och det blev bara sådana där vanliga moln.
Klockan var 14:30 pip, när vi stannade bilen med släp längs
skogsvägen. Det kändes att skymningen var i antågande. 
Men vi pulsade ut i skogen för att söka oss en julgran.


Huuudå, så mycket snö i granarna! Vilken gran skulle vi välja?
Det var bara att gå runt och ruska i varje gran för att se vad
som döljde sig under snölagret.


Jovisst hittade vi en hel del fina granar! 
Här är det sambon som drar ut vår gran ur skogen.


Nu får den stå några dagar ute i uthusen, för att sedan i slutet
av veckan komma in i källaren och slutligen in i stugvärmen.

Idag har vi också varit till min hemgård. Jag julfixade lite.
Bland annat satte jag fram lite julpynt, sådant pynt som vi haft
sedan jag var liten. När den dragspelande jultomten är framme, 
ja då vet man att nu är det jul!



2 kommentarer:

  1. Jag brukar "hugga" min gran tidigt på hösten, innan snön, märka ut den listigt med snitsel, så att jag förstår tecknen men ingen annan. Så är det bara att hämta när tiden är inne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon hade också sett ut vår gran före snön kom. Men vi skulle ha tre granar till åt släkten, så det blev lite sökande. Fast alla var på samma område, så vi behövde inte söka särskilt länge.

      Radera