måndag 10 december 2012

Long time no see

Här har jag haft en ofrivillig bloggpaus p.g.a. först databekymmer (eftersom
jag inte kom in på nätet) och sedan har jag varit ut och rest igen
(denna gången var jag till Stockholm). Nu är jag hemma igen! 
Ordningen återställd!

I torsdags firade Finland sin 95:e självständighetsdag.
Sjätte december är den dagen då jag alltid sänder en varm
tanke till mina farbröder och min morbror och till deras ungdoms-
uppoffringar när de försvarade vårt land så att vi idag får vara en
fri nation. I dag är dom alla döda, men de och de hundratusentals andra
som stred för vårt land, de är värda all högaktning. Av hjärtat tack!

Självständighetsdagen är också den dagen byns marthor kokar köttsoppa
med eller utan klimp och bjuder in byns alla innevånare till fest i hembygdslokalen.


Årets köttsoppa var jättegod! Efteråt smakade det gott med en pepparkaka
och en kopp kaffe eller en kopp te för min del.

I stora salen fanns en julmarknad. Där bjöds alla möjliga saker ut till försäljning.
Jag köpte 4 burkar honung härifrån byn....

På kvällen var vi bänkade framför tv:n och tittade på självständighetsbalen
från presidentens slott. Alltid lika pampigt! Alltid lika tjusiga kläder....!


3 kommentarer:

  1. Kan med ett leende se dig sitta å titta på slottsbalen, eller självständighetsbalen som den ju heter.
    För jag kommer ihåg när jag bodde i Finland att det var en högtidskväll när föräldrarna satt klistrade framför tv.
    Själv hade jag en pappa som stred för den här dagen och en farbror som dog i striden.

    Och du välkommen hem.

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt då det krånglar,här är ju en som tittar på balen också intresset ligger ju i för en ateljésömmerska att se alla fina klänningar . Min morfar var krigsfånge i grannlandet och mormors bror stupade i kriget ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Inte kul med datastrul!!
    Vilken intressant läsning du bjuder på!
    Förstår att det är minnen som sitter djupt i folket.
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera